Zagorje
Bajka na dlanu

Sigurnost građana i gospodarski razvoj mogući samo uz povećano ulaganje u županijske i lokalne ceste

Datum objave: 25. srpnja 2018.

Županijske i lokalne ceste su od 1997. pod upravljanjem županijskih uprava za ceste (ŽUC), koje su ih preuzele u trenutku kad je više od polovine mreže bilo u lošem stanju s potrebom nužnog saniranja kroz izvanredno održavanje i rekonstrukciju. Tada preuzeta mreža prometnica bila je većinom bez projektne dokumentacije i sustava odvodnje. Daljnja rekonstrukcija županijskih i lokalnih prometnica je nužna ali i teško ostvariva s trenutačno raspoloživim financijskim sredstvima, složili su se i župani i resorni ministar.

 

Nakon perioda intenzivne izgradnje autocesta i obnove državnih cesta, potrebno je okrenuti se obnovi mreže županijskih i lokalnih cesta, poručeno je sa sastanka. Tek tako će dosad izgrađeno dobiti pravi smisao kao gospodarski cestovni krvotok. To znači da je potrebno povećati ulaganje u mrežu županijskih i lokalnih cesta za 120 posto, a svako daljnje odgađanje bitno umanjuje racionalnost i vodi u zanemarivanje ove infrastrukture. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković naglasio je kako su „županijske uprave za ceste najracionalniji upravitelji javnih cesta“.

 

Ključni prihod ŽUC-eva čine osnovne naknade za ceste, a one se nisu se mijenjale od 2003. godine. Postojeća raspoloživa sredstva dostatna su za održavanje svega 70 posto duljine i 45 posto vrijednosti javnih cesta. Također, u odnosu na Hrvatske ceste i Hrvatske autoceste, u županijskim upravama za ceste zaposleno je najmanje ljudi te su rashodi upravljanja najniži. Tako primjerice, u županijskim upravama za ceste jedna zaposlena osoba odgovorna je za 92,3 km ceste. Istovremeno, u Hrvatskim cestama jedna osoba brine o 15,9 km ceste, a u Hrvatskim autocestama jedan zaposlenik odgovara za samo 3,4 km ceste.

 

Predsjednik Hrvatske zajednice županija i šibensko-kninski župan Goran Pauk istaknuo je kako je unaprjeđenje gospodarenja mrežom županijskih i lokalnih cesta ključno za razvoj lokalnih zajednica: „Županijske i lokalne ceste predstavljaju prometni krvotok jer dolaze do svakog stanovnika županije. U njih je nužno ulagati kako bi se povećala kvaliteta života, s naglaskom na sigurnost naše djece i poduzetnički razvoj. Cijene radova i održavanja su narasle, a zakonskim izmjenama 2016. godine županijske uprave za ceste ostale su bez dijela naknade za ceste koja je nužna za modernizaciju i podizanje sigurnosti.“

 

Prilika za osiguravanje sredstva za modernizaciju i restrukturiranje cestovnog sektora bit će kroz korištenje sredstava europskih fondova, posebice uoči nove financijske omotnice u čijem će programiranju sudjelovati i županije putem regionalnih koordinatora. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture bit će potpora županijskim upravama za ceste pri prijavi projekata iz fondova EU, a omogućit će i njihovo jače uključivanje u planiranje projekata.

 

Pored toga, Vlada RH provodi projekt modernizacije i restrukturiranja cestovnog sektora u periodu od 2017. do 2021. za koji je ugovorom o zajmu sa Svjetskom bankom osigurano 22 milijuna eura. Kroz ovaj projekt moguće je sufinancirati održivost županijskih i lokalnih cesta, primjerice zajedničkom nabavom Hrvatskih cesta i županijskih uprava za ceste za radove redovnog održavanja. Ovim projektom predviđena je i uspostava nacionalnog Sustava gospodarenja cestovnom imovinom (RAMS) koji će omogućiti unošenje podataka o imovini i stanju imovine te donošenje vlastitih programa održavanja za ceste kojima upravljaju županije.