Zagorje
Bajka na dlanu
Datum objave: 5. lipnja 2019.

 

Projekt Čitajmo zajedno-čitajmo naglas: zaboravljene knjige se provodi svake školske godine od početka rujna do kraja školske godine. U osmome ciklusu projekta sudjelovalo je 1000 učenika iz 45 škola iz cijele Hrvatske: od Vukovara na istoku do Rijeke na zapadu, od Sv. Martina na Muri na sjeveru do Zadra na jugu. Naglasak osmoga ciklusa, koji se provodio u školskoj godini 2018./19., odnosio se na multimedijskom oživljavanju zaboravljenih knjiga. Na završnici u kinu Tuškancu okupilo se 300 sudionika iz 22 škole 250 učenika i 50 mentora – stručnih suradnika knjižničara i razrednih učiteljica.

Na svečanoj završnici u bogatom trosatnom programu učenici su predstavili svoj cjelogodišnji rad, a pozornica kina Tuškanca postala je mjesto na kojemu su se očitovale njihova kreativnost i radost koje su prenosili na sudionike svečanosti. Umijeće interpretacije koje su izvježbali pod vodstvom svojih mentora, stručnih suradnika knjižničara i razrednih učitelja, učenici su pokazali plesom, pjesmom, igrokazom, recitiranjem, glumom, plakatima, PowerPoint-prezentacijama, a naglasak je bio na  kratkim filmovima.

Brojne okupljene pozdravila je zamjenica župana Jasna Petek te zahvalila Osnovnoj školi Ante Kovačića iz Zlatara na provođenju ovog i brojnih drugih projekata te s ponosom naglasila činjenicu da je ovaj projekt potekao iz Krapinsko-zagorske županije, a potom se proširio diljem cijele Hrvatske. Okupljene u dvorani pozdravio je domaćin događanja, ravnatelj Osnovne škole Ante Kovačića iz Zlatara Marijan Posarić, gradonačelnica Grada Zlatara Jasenka Auguštan-Pentek, u ime Agencije za odgoj i obrazovanje voditelj Odsjeka za opće poslove i viši savjetnik Miroslav Mićanović te pomoćnica ministrice znanosti i obrazovanja Lidija Kralj.

Završnica projekta Čitajmo zajedno – čitajmo naglas: zaboravljene knjige već treću godinu zaredom održana je u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom u kinu Tuškancu, a programe medijske kulture koje za odgojno-obrazovne djelatnike provodi taj savez predstavila je Lea Štranjgar. U glazbenom dijelu programa i ove godine sudjelovali su Viktor Petrić i Petar Đurčević iz Osnovne škole Trnsko iz Zagreba te zlatarski osnovnoškolci Vid Adanić, Karlo Adanić i Mihael Požgaj sa svojim učiteljem glazbenog maestrom Matijom Vučkovićem. Ravnatelj Osnovne škole Ante Kovačića Zlatar Marijan Posarić uručio je sa stručnim suradnicima pedagoginjom Vlatkom Prpić, psihologinjom Katarinom Biondić Kaštela te knjižničarom Denisom Vincekom na kraju smotre svim sudionicima, učenicima i mentorima, priznanja i potvrde te pohvalio njihove izvedbe i uratke ocijenivši ih kreativnim, maštovitim, inspirativnim, pače i inovativnim.

Na završnici projekta, koji se već drugu godinu održava uza Suglasnost Ministarstva znanosti i obrazovanja, prisustvovalo je i četvero školskih knjižničara iz Irske koji su odabrali školsku knjižnicu Osnovne škole Ante Kovačića iz Zlatara za job shadowing i u Hrvatskoj su u sklopu programa Erasmus+ proveli tjedan dana. 

Nositelj samog projekta je Osnovna škola Ante Kovačića Zlatar, a autor i voditelj projekta na nacionalnoj razini tijekom svih ovih godina je stručni suradnik knjižničar Denis Vincek. Prve su godine sudjelovale, uz zlatarsku školu, osnovne škole iz Belca, Lobora i Mača. Kasnije se u projekt postupno uključivalo sve više škola te se on do danas proširio na cijelu Hrvatsku.

Projekt potiče učenike na čitanje i njegova je osnovna namjera da razvije njihove čitateljske kompetencije, a istodobno obogaćuje im rječnik, otvara teme za razgovor, jača socijalne vještine, potiče stvaralaštvo, razmišljanje i rješavanje problema, smanjuje stres, pojačava empatiju, produbljuje emocije, otkriva nove svjetove, jača samopoštovanje i međusobno poštivanje, te ih potiče na još puno pozitivnih iskoraka. Usto, tradicionalna knjižnična građa povezala se s multimedijom pa je ovaj nacionalni projekt za poticanje čitanja dobio dodatnu vrijednost: očekivani multimedijski ostvaraj je emocionalna i intelektualna motivacija za čitanje, a kroz proces njegova stvaranja učenici jačaju svoje digitalne kompetencije te, naposljetku, raste njihova medijska pismenost. Još jedna dodana vrijednost projekta tijekom zadnjih godina je to što se uz učenike nižih razreda u školama uključuju multimedijske skupine pa se tako događa međuvršnjačko učenje s posebnim naglaskom na još jednu dodanu vrijednost projekta: stariji učenici poučavaju mlađe.

Jedna je od posebnosti projekta i ta što on nije natjecateljskoga karaktera, a jedan od njegovih ciljeva je da kod učenika razvije vještine čitanja s razumijevanjem. Jednako tako žele se promovirati i školske knjižnice, hrvatska dječja književnosti, jezik, povijest i kultura, ali učenike upoznati i s djelima iz dječje književnosti stranih autora kako bi upoznali kulturu i književnosti drugih naroda. Učenike se želi potaknuti i na uporabu novih medija u interpretaciji književnoga djela, na kreativno i suradničko korištenje informacijsko-komunikacijske tehnologije te promovirati europski identitet.

Učitelji i stručni suradnici radeći na ovaj način pretvaraju svoje knjižnice u dijelove škole za život jer, uz opisano, tijekom čitanja knjiga naglas svladavaju i predmetne i međupredmetne sadržaje koje nam donosi nova kurikularna reforma.

Svrha je projekta i ta da se istakne uloga stručnih suradnika knjižničara u odgojno-obrazovnom procesu, a projekt se provodi i kako bi se učvrstila i osnažila suradnja stručnih suradnika knjižničara s učiteljima, ostalim stručnim suradnicima i ravnateljima, da se roditelji upoznaju s djelatnošću stručnoga suradnika knjižničara, da podsjećaju svoju djecu na to da budu aktivni korisnici školske knjižnice, ali i da budu gosti čitači naglas.

U projekt je uključena i lokalna zajednica pa se kao gosti čitači pozivaju i gradonačelnici i načelnici koje se želi potaknuti da lokalne zajednice znatnije financiraju rad školskih knjižnica.